DAF YP-408
De YP408 is eind jaren 50 van de vorige eeuw door DAF ontwikkeld om infanterie snel en onder pantser naar- en op het slagveld te verplaatsen. Het geheel in Nederland ontworpen en gefabriceerde pantserwielvoertuig werd voor het eerst in 1964 (in 2019 55 jaar geleden) aan de parate troepen, het 11 painfbat te Arnhem geleverd. Het ontwerp van het voertuig, met name de aandrijflijn is gebaseerd op de DAF YA328.
Alle YP’s, met uitzondering van de PWAT en PWGWT waren voorzien van een ringaffuit waarop een Browning .50 machinegeweer kon worden gemonteerd. Ook hebben alle YP’s een rookbuslanceerinrichting die bestaat uit twee groepen van drie lanceerlopen aan de voorzijde van de romp. Een groepsvoertuig bood plaats aan de chauffeur, de boordschutter en tien infanteristen,
Er werden 750 YP’s, in acht varianten gebouwd. Een aantal deed dienst in het buitenland, onder andere bij de TRIS in Suriname en bij de luchtmachtbewaking in Portugal. De YP’s werden vooral bekend door het UNIFIL detachement in Libanon tussen 1978 en 1983. In totaal 78 stuks werden daarvoor wit gespoten en van UN merktekens voorzien.
Koude oorlog:
De YP was bedoeld om de infanterie ter ondersteuning van tanks snel over het slagveld te verplaatsen. De voornaamste taak was het tegenhouden en vertragen van de Russische troepen op de Noord-Duitse Laagvlakte bij het uitbreken van een gewapend treffen.
YP’s hadden de naam vaak stuk te zijn. Vreemd genoeg deed dit geen afbreuk aan zijn reputatie. Ze hadden allemaal een eigen karakter en eigenaardigheden en werden vertroeteld als huisdieren. Een goed werkende YP was de trots van de chauffeur, de commandant en zeker de infanteriegroep. Juist die kwetsbaarheid en die kuren hebben bijgedragen aan de ongekende populariteit van de YP. Voor zover nu bekend zijn in Nederland, met uitzondering van de wrakken, 27 YP’s bewaard gebleven, waarvan er 10 nog regelmatig over de openbare weg rijden.